Strona główna > Polska > Wsparcie sprzedaży, co warto o nim wiedzieć?

Wsparcie sprzedaży, co warto o nim wiedzieć?

Wsparcie sprzedaży kojarzone jest często z usługami dla największych korporacji, które mają milionowe obroty. Bez wątpienia to one korzystają najwięcej na tego typu usługach. Nie oznacza to jednak, że mali przedsiębiorcy nie powinni się nimi zainteresować. Poniżej postaramy się nieco „odczarować” temat i pokazać, że praktycznie każda firma może odnieść korzyści ze wsparcia sprzedaży.

1. Do kogo kierowana jest usługa wsparcia sprzedaży?
2. Wielkość firmy nie ma większego znaczenia.
3. Nie czekaj na kryzys, czyli kiedy warto wdrażać wsparcie sprzedaży?
4. Wsparcie sprzedaży sezonowo czy na stałe?

Do kogo skierowana jest usługa wsparcia sprzedaży?

Odpowiedź na to pytanie wydaje się prosta. Praktycznie do każdego, kto prowadzi firmę. Jeśli masz produkt lub usługę, którą sprzedajesz – wsparcie sprzedaży jest właściwym rozwiązaniem. Nie ma chyba przedsiębiorcy, który nie chciałby sprzedawać więcej. Umiejętne wsparcie sprzedaży pomaga zdobyć klientów i co ważniejsze sprawić, że zechcą do nas wracać.
Nie jest tajemnicą, że wiele firm zarabia dopiero wówczas, gdy nabywca skorzysta z ich usługi więcej niż raz. W dobie silnej, konkurencji szczególnie ważne jest budowanie relacji z konsumentem i uczynienie go klientem powracającym. Decydując się na usługi wsparcia sprzedaży, zyskujemy wiedzę i doświadczenie w dziedzinie, której może nam brakować. Wielu przedsiębiorców skupia się na rozwoju biznesu, sprzedaż pozostawiając nieco na boku. Bardzo często, pomimo, że mają dobry produkt lub usługę, nie mogą się przebić na rynku.

Wielkość firmy nie ma większego znaczenia.

Na wstępie wspomnieliśmy, że usługi wsparcia sprzedaży mogą być bardzo często kojarzone jako niedostępne dla małych podmiotów. Nic bardziej mylnego. Każdy produkt czy usługa musi zostać odpowiednio zaprezentowany, aby znalazł nabywcę. Pizzeria, apteka, kwiaciarnia, kawiarnia, każdy z tych małych i lokalnych biznesów może skorzystać z usług wsparcia sprzedaży. Oczywiście ich zakres będzie zupełni inny niż w przypadku choćby sieci sklepów spożywczych, co nie oznacza, że należy zamykać się na rozwiązania, jakie oferują świadczące je firmy. Właściciel pizzerii może z powodzeniem reklamować się za pomocą ulotek rozdawanych przechodniom lub pozostawianych w skrzynkach na listy co jest każdemu dobrze znane. Jest to najprostsza i najpowszechniejsza zarazem forma wsparcia sprzedaży, stosowana od lat przez niektóre podmioty.

Nie czekaj na kryzys, czyli kiedy warto wdrażać wsparcie sprzedaży?

Bez wątpienia takie podejście byłoby idealne. Niestety w praktyce wzrost zainteresowania usługami wsparcia sprzedaży następuje często dopiero w obliczu kłopotów, w jakich znalazła się firma. Mogą być one spowodowane wieloma czynnikami, od wzrostu konkurencji, zmianami zachowań konsumentów, kursami walut, pogody (np. hotel nad morzem w deszczowe lato może nie być dochodowy). Przedsiębiorcy powinni również liczyć się z tym, że wsparcie sprzedaży, nie uzdrowi ich firmy z dnia na dzień, jeśli w innych obszarach ich biznes kuleje. Zbyt wysokie koszty stałe, przerost zatrudnienia, wysokie zadłużenie to tylko kilka możliwych przyczyn kłopotów przedsiębiorstw. Sam wzrost sprzedaży może nie wystarczyć do polepszenia ogólnej kondycji firmy. Na rynku istnieją od lat podmioty świadczące zarówno wsparcie w sprzedaży, jak również szeroko pojęte działania restrukturyzacyjne. Do właściciela firmy należy decyzja czy zwróci się do nich o pomoc.

Wsparcie sprzedaży sezonowo czy na stałe?

Odpowiedź brzmi-to zależy od specyfiki prowadzonego biznesu. Dla przykładu lodziarnia, która działa cztery miesiące w roku nie potrzebuje całorocznego wsparcia sprzedaży. Podobnie jak nadmorski pensjonat, którego działalność ogranicza się do sezonu letniego i trwa nie dłużej niż trzy-cztery miesiące rocznie.
Dla wspomnianych podmiotów, sezonowe
wsparcie sprzedaży może być doskonałym rozwiązaniem, jeśli tylko zostanie dobrze przeprowadzone. Pozwoli im maksymalnie wykorzystać czas, w którym firma powinna zarabiać. Co istotne, bardzo często nie wymaga to dużych nakładów finansowych.

Mamy nadzieję, że powyższy tekst obalił pewne mity i zachęci drobnych przedsiębiorców do zainteresowania się tematem.