Strona główna > Zdrowie > PRZEWODNIK źródła wit. D

PRZEWODNIK źródła wit. D

Dlaczego potrzebujesz wit. D

Jest ważna dla kości, komórek krwi i układu odpornościowego – obrony przed zarazkami. Większość jej dostajesz od słońca na skórę: kilka minut dziennie na twarz i dłonie wystarczy. Ale możesz też dostać ją z pożywienia. Nie możesz wychodzić z domu, jesteś chory czy w starszym wieku, możesz mieć jej niedobór.

 

Ile jej potrzebujesz?

Większość osób dorosłych ok. 15 mcg dziennie, niemowlęta 10 mcg, i 20 mcg osoby w wieku 71+. Na opakowaniach jest wit. D w międzynarodowych jednostkach / IU: 1 mcg = 40 IU.

 

Sok pomarańczowy

W tym przypadku lepiej kupić gotowy, producent dodaje wit. D, gdyż pomarańcze jej nie zawierają. Szukaj na opakowaniu „wzmocniony wit. D”, i masz ok. 2.5 mcg w szklance. Ostrożnie: dużo cukru i kalorii.

 

Pstrąg tęczowy

Porcja 90 g zawiera 16 mcg wit. D. Polecam grillowany z dodatkiem masła i ziół.

 

Łosoś

Porcja 90 g zawiera 10-18 mcg wit. D, zależnie od rodzaju. Inne tłuste ryby: makrela, śledź i sardynki też mają jej duże ilości.

 

Portabella Mushrooms/pieczarka 2-zarodnikowa

Porcja 90 g = 8 mcg wit. D. Wynieś je na słońce na kilka sekund i podniesiesz jej poziom dzięki promieniom UV.

 

Jogurt

Producenci często dodają wit. D. Porcja 220 g = 3 mcg wit. D, Wybieraj niskotłuszczowy, bez cukru i kalorii, możesz posypać świeżymi czarnymi jagodami i pokruszonymi orzechami.

 

Tuńczyk

Porcja 90 g = 6 mcg wit. D. Dodaj oliwę z oliwek i sok z cytryny.

 

Mleko nienabiałowe

Sojowe, migdałowe czy ryżowe, producenci dodają wit. D: 2.5-3mcg na szklankę.

 

Czynniki ryzyka wiązane z niedoborem wit. D

Jest ich kilka: wiek – nie ułatwiają wchłaniania skóra i nerki, ciemniejsza skóra – nie przetwarza światła słonecznego, problemy trawienne – choroba Crohna, celiakia i trudności w metabolizmie tłuszczu, otyłość – tłuszcz zatrzymuje wit. D, nie przechodzi do krwi.

 

www.webmd.com

 

Uwaga: od ponad 20 lat biorę 2 kaps A + D3 (opakowanie 50 kaps. za 5.-), rodzina i znajomi też, nie mamy nawet kataru.

tłumaczenie: Ola Gordon

 

 

3 thoughts on “PRZEWODNIK źródła wit. D

  1. Pani Olu, ta sprawa „epidemii” jest definitywnie zakonczona przez kanclerz Merkel – Pozostaly jeszcze do wyczyszczenia jakies falszywe, wirtualne pieniadze i musi byc powtorka.

    Jakies choroby sa byc moze w tym ten Covid, wiec po co ciagnac temat jako sensacyjny, gdyz lepszy jest ten kryzys niz wczesniejsze – jakos ten kryzys zmutowali do znosnych rozmiarow.

    Robiac jakies wojenne sensacyjne opinie wspomaga sie ukrywanie kryzysu finansowego i wielu da sie zwiesc tracac pieniadze – byc moze to bylo tez zaplanowane, tak jak planuje sie strzyzenie owieczek

  2. Z wielkim szacunkiem do pani i całej reszty płci pięknej .
    Po przeczytaniu tego co pani opublikowała to szczęka opada i nogi się uginają .
    Nie wiem gdzie szuka pani rzetelnych informacji na temat zdrowia, ale muszę podważyć to co pani pisze o witaminie D.
    Mianowicie 15 mcg (tj. 600 IU – jednostek międzynarodowych) witaminy D3.
    Teraz Tylko bazując na danych Ministerstwa Zdrowia , według dostępnej tabeli dawka dzienna dla osoby dorosłej wynosi 50 mcg (tj. 2000 IU )
    Te dane które podaje Ministerstwo Zdrowia są bardzo zaniżone .
    Czy wie pani jaką dawkę witaminy D otrzyma pani opalając się na słońcu (całe ciało) między godziną 10.00 a 15.00 tylko przez 20 minut ?
    Ułatwię to i podpowiem 500 mcg tj. 20.000 IU
    Więc skoro dawka witaminy D którą wytwarzają promienie słoneczne jest dla nas nie szkodliwa i jednocześnie tak wysoka , mimo to jest nie wystarczająca aby zaspokoić potrzeby organizmu na cały rok . Mimo to
    lekarze zalecają suplementację przez cały rok, latem też.
    Dawka dla wspomagająca wynosi 100 mcg = 4.000 IU teraz warto zastanowić się jaką witaminą D będziemy się wspomagać ponieważ nie wszystkie są dla nas dobre więc lepiej kupić od sprawdzonego producenta z certyfikatem . Zanim zaczniemy suplementację robimy badanie : 25 (OH) na określenie stężenia witaminy D .Witamina D należy do grupy witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Jest ich tylko 4
    ADEK. Przy suplementacji witaminą D wspomagamy się k2 mk7 . Dzięki czemu witamina D lepiej się wchłania do naszego organizmu, czyli lepiej się przyswaja. Ale najlepiej gdy będziemy brać ADEK tu już jest nam potrzebny dobry lekarz który określi dawkowanie poszczególnych witamin w zależności od dawki witaminy D . Mam nadzieję że wszystko jasno wytłumaczyłem. To są tylko podstawowe informacje, których nie udziela nam Służba Zdrowia mimo tego że 90% Społeczeństwa ma niedobór witaminy D, która odgrywa kluczową rolę w naszym zdrowiu.
    Przy poważnych chorobach dawki są dużo większe .

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *