Strona główna > Zdrowie > PRZEWODNIK źródła wit. D

PRZEWODNIK źródła wit. D

Dlaczego potrzebujesz wit. D

Jest ważna dla kości, komórek krwi i układu odpornościowego – obrony przed zarazkami. Większość jej dostajesz od słońca na skórę: kilka minut dziennie na twarz i dłonie wystarczy. Ale możesz też dostać ją z pożywienia. Nie możesz wychodzić z domu, jesteś chory czy w starszym wieku, możesz mieć jej niedobór.

 

Ile jej potrzebujesz?

Większość osób dorosłych ok. 15 mcg dziennie, niemowlęta 10 mcg, i 20 mcg osoby w wieku 71+. Na opakowaniach jest wit. D w międzynarodowych jednostkach / IU: 1 mcg = 40 IU.

 

Sok pomarańczowy

W tym przypadku lepiej kupić gotowy, producent dodaje wit. D, gdyż pomarańcze jej nie zawierają. Szukaj na opakowaniu „wzmocniony wit. D”, i masz ok. 2.5 mcg w szklance. Ostrożnie: dużo cukru i kalorii.

 

Pstrąg tęczowy

Porcja 90 g zawiera 16 mcg wit. D. Polecam grillowany z dodatkiem masła i ziół.

 

Łosoś

Porcja 90 g zawiera 10-18 mcg wit. D, zależnie od rodzaju. Inne tłuste ryby: makrela, śledź i sardynki też mają jej duże ilości.

 

Portabella Mushrooms/pieczarka 2-zarodnikowa

Porcja 90 g = 8 mcg wit. D. Wynieś je na słońce na kilka sekund i podniesiesz jej poziom dzięki promieniom UV.

 

Jogurt

Producenci często dodają wit. D. Porcja 220 g = 3 mcg wit. D, Wybieraj niskotłuszczowy, bez cukru i kalorii, możesz posypać świeżymi czarnymi jagodami i pokruszonymi orzechami.

 

Tuńczyk

Porcja 90 g = 6 mcg wit. D. Dodaj oliwę z oliwek i sok z cytryny.

 

Mleko nienabiałowe

Sojowe, migdałowe czy ryżowe, producenci dodają wit. D: 2.5-3mcg na szklankę.

 

Czynniki ryzyka wiązane z niedoborem wit. D

Jest ich kilka: wiek – nie ułatwiają wchłaniania skóra i nerki, ciemniejsza skóra – nie przetwarza światła słonecznego, problemy trawienne – choroba Crohna, celiakia i trudności w metabolizmie tłuszczu, otyłość – tłuszcz zatrzymuje wit. D, nie przechodzi do krwi.

 

www.webmd.com

 

Uwaga: od ponad 20 lat biorę 2 kaps A + D3 (opakowanie 50 kaps. za 5.-), rodzina i znajomi też, nie mamy nawet kataru.

tłumaczenie: Ola Gordon

 

 

4 thoughts on “PRZEWODNIK źródła wit. D

  1. Pani Olu, ta sprawa „epidemii” jest definitywnie zakonczona przez kanclerz Merkel – Pozostaly jeszcze do wyczyszczenia jakies falszywe, wirtualne pieniadze i musi byc powtorka.

    Jakies choroby sa byc moze w tym ten Covid, wiec po co ciagnac temat jako sensacyjny, gdyz lepszy jest ten kryzys niz wczesniejsze – jakos ten kryzys zmutowali do znosnych rozmiarow.

    Robiac jakies wojenne sensacyjne opinie wspomaga sie ukrywanie kryzysu finansowego i wielu da sie zwiesc tracac pieniadze – byc moze to bylo tez zaplanowane, tak jak planuje sie strzyzenie owieczek

  2. Z wielkim szacunkiem do pani i całej reszty płci pięknej .
    Po przeczytaniu tego co pani opublikowała to szczęka opada i nogi się uginają .
    Nie wiem gdzie szuka pani rzetelnych informacji na temat zdrowia, ale muszę podważyć to co pani pisze o witaminie D.
    Mianowicie 15 mcg (tj. 600 IU – jednostek międzynarodowych) witaminy D3.
    Teraz Tylko bazując na danych Ministerstwa Zdrowia , według dostępnej tabeli dawka dzienna dla osoby dorosłej wynosi 50 mcg (tj. 2000 IU )
    Te dane które podaje Ministerstwo Zdrowia są bardzo zaniżone .
    Czy wie pani jaką dawkę witaminy D otrzyma pani opalając się na słońcu (całe ciało) między godziną 10.00 a 15.00 tylko przez 20 minut ?
    Ułatwię to i podpowiem 500 mcg tj. 20.000 IU
    Więc skoro dawka witaminy D którą wytwarzają promienie słoneczne jest dla nas nie szkodliwa i jednocześnie tak wysoka , mimo to jest nie wystarczająca aby zaspokoić potrzeby organizmu na cały rok . Mimo to
    lekarze zalecają suplementację przez cały rok, latem też.
    Dawka dla wspomagająca wynosi 100 mcg = 4.000 IU teraz warto zastanowić się jaką witaminą D będziemy się wspomagać ponieważ nie wszystkie są dla nas dobre więc lepiej kupić od sprawdzonego producenta z certyfikatem . Zanim zaczniemy suplementację robimy badanie : 25 (OH) na określenie stężenia witaminy D .Witamina D należy do grupy witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. Jest ich tylko 4
    ADEK. Przy suplementacji witaminą D wspomagamy się k2 mk7 . Dzięki czemu witamina D lepiej się wchłania do naszego organizmu, czyli lepiej się przyswaja. Ale najlepiej gdy będziemy brać ADEK tu już jest nam potrzebny dobry lekarz który określi dawkowanie poszczególnych witamin w zależności od dawki witaminy D . Mam nadzieję że wszystko jasno wytłumaczyłem. To są tylko podstawowe informacje, których nie udziela nam Służba Zdrowia mimo tego że 90% Społeczeństwa ma niedobór witaminy D, która odgrywa kluczową rolę w naszym zdrowiu.
    Przy poważnych chorobach dawki są dużo większe .

    1. Polak z krwi i kości

      W punkt! Ten portal stał się mało wiarygodny, więc tego ten… nie ma co się dziwić! Mnie od początku było bardzo podejrzanym jak plują na żydowstwo, tak bez konsekwencji. Spróbuj sam tak najeżdżać a skończy się to wyrokiem! No chyba, że ich przejęli teraz eskimosi?! To by wszystko tłumaczyło!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *