Strona główna > Zdrowie > Oznaki niedoboru wit. B6

Oznaki niedoboru wit. B6

Wpływa na cały organizm

Ta ciężko pracująca witamina wykonuje wiele dużych robót. Wpływa na nastrój, apetyt, sen i myślenie. Potrzebna jest do zwalczania infekcji, przetwarzania pokarmu na energię, i pomaga krwi dostarczać tlen do całego organizmu. Mimo, że rzadko występuje jej niedobór, nie można do tego doprowadzić.

Spadek energii

Jeśli masz duży niedobór wit. B6, możesz dostać anemii, czyli zbyt mało czerwonych ciałek krwi. To z kolei sprawi, że będziesz się czuł zmęczony i słaby. Anemia może też być skutkiem  niedoboru żelaza. Niedobory innych witamin np. B12 i kwasu foliowego mogą też ją wywołać.

Wysypka

Twój organizm przechodzi przez zmiany chemiczne. To najczęściej prowadzi do łuszczącej się, swędzącej wysypki, zwykle na twarzy, nazywanej łojotokowym zapaleniem skóry. Wysypka może z czasem stawać się coraz bardziej widoczna. W przypadku niewielkiego niedoboru objawy mogą pojawić się po kilku miesiącach lub latach.

Suche, popękane usta

Usta to miejsce najłatwiejszego zauważenia niedoboru B6, kiedy zaczynają się łuszczyć, a kąciki pękać. Może też puchnąć język.

Słaby układ odpornościowy  

Niedobór wit. B6 może utrudniać organizmowi odpierać infekcje i choroby, co może wywołać błędne koło. Pozbawić B6 mogą rak i inne choroby. Dlatego potrzebujesz uzupełniać większymi dawkami tej witaminy by to odrobić przyjmując ją jako suplement.

Drętwienie rąk i stóp

Masz mrowienie w palcach? Drętwieją ci stopy? Winowajcą może tu być zaburzenie nerwowe – neuropatia obwodowa. Może ją wywołać niedobór B6. Dla zdrowia nerwów konieczne są B6 i inne witaminy z grupy B, np. B12.

Marudne dziecko

Kapryśne dziecko może próbować powiedzieć ci iż ma niedobór B6. To może występować kiedy karmisz dziecko tylko swoim mlekiem dłużej niż przez pół roku. Niedobór B6 może nawet prowadzić do drgawek, albo do zbyt wrażliwego słuchu, i wtedy drobne hałasy mogą mieć wpływ na jego zachowanie.

Poranne mdłości

Przyszłe mamy wymagają więcej B6 niż wszyscy inni. Jeśli masz nudności czy wymioty (i nie tylko rano), może pomóc suplement B6, skonsultuj lekarza.

Przyćmienie mózgu

B6 pomaga regulować nastrój i pamięć. Jeśli czujesz się zmieszany lub smutny, zwłaszcza jeśli jesteś seniorem, przyczyną może być niedobór B6. Może wywołać depresje po udarze, złamaniu kości czy innych poważnych chorobach. Niekiedy B6 działa w duecie z innymi witaminami B. Jeśli masz ich niedobór, możesz odczuwać spowolnienie zdolności umysłowych.

Rak

Niedobór B6 może odgrywać rolę w ryzyku raka. Naukowcy nie znają dokładnie tego przyczyny, ale badania powiązały brak B6 z nowotworami żołądka i przełyku. Niedobór B6 może też zwiększyć ryzyko nowotworów wywołanych przez hormony steroidowe np. nowotwory piersi i prostaty.

Dzienna dawka

Zależy on głównie od wieku. Niemowlęta 7-12 miesięcy wymagają 0.3 mg dziennie, i więcej z wiekiem: 50+ co najmniej 5 x tyle: 1.7 mg mężczyźni i 1.5 mg kobiety> Ciężarne kobiety potrzebują jej najwięcej – 1.9 mg dziennie.

Źródło: białka 

Łatwo jest dostarczać potrzebną dawkę z diety. Najlepsze źródła: drób, wołowina i ryby. Tylko 85 g tuńczyka to prawie połowa dziennej dawki. Ta sama ilość łososia daje 30%, a kurczak 25% dziennego zapotrzebowania.

Źródła: warzywa i owoce

Lubisz warzywa skrobiowe jak ziemniaki, yams i kukurydzę? Są głównymi sposobami dostarczania B6 Amerykanom. Owoce to inne ważne źródło (oprócz pomarańczy i grejpfrutów). Jedna filiżanka ciecierzycy daje połowę dawki dziennej B6.

Przyczyny niedoboru

Poważne niedobory występują rzadko, ale niektórzy seniorzy mogą mieć niedobór jeśli nie konsumują wystarczającej ilości pokarmu, albo ich organizmy nie wchłaniają tyle substancji odżywczych jak wcześniej. Choroby nerek i inne powstrzymujące jelito cienkie przed wchłanianiem ich mogą też być winowajcami, oraz nadużywanie alkoholu.

Co z suplementami?

Jeśli nie dostajesz B6 z pokarmu, możesz stosować suplementy. Większość multiwitamin zawiera B6, albo możesz przyjmować ją oddzielnie. Rozmawiaj z lekarzem. Nadmiar B6 może uszkodzić nerwy czy dawać ci owrzodzenia, zgagę albo zawroty głowy. Bezpieczna dzienna dawka dla dorosłych to poniżej 100 mg.

www.webmd.com

Tłum. Ola Gordon/http://chomikuj.pl/OlaGordon

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *