Strona główna > Zdrowie > GRELINA I LEPTYNA HORMONY GŁODU I SYTOŚCI Oto co mówią badania

GRELINA I LEPTYNA HORMONY GŁODU I SYTOŚCI Oto co mówią badania

To ponura statystyka: większość osób, które przechodzą na dietę i tracą na wadze, wraca do tej masy w ciągu roku. To nie wygląda zbyt obiecująco. Dlaczego tak się dzieje? Jest wiele tego powodów.

 

Najważniejszym jest to, że ludzie postrzegają „dietę” jako krótkoterminowe rozwiązanie i nie zmieniają naprawdę swojego zachowania – dlatego nasz Precision Nutrition Coaching program skupia się na zrównoważonej, trwałej zmianie.

 

Inny powód jest taki, że nasze organizmy mają apetyt – i regulujące wagę mechanizmy hormonalne usiłujące zachować homeostazę w długim terminie.

 

Kiedy ciągle przyjmujemy mniej energii (w postaci pożywienia), niż zużywamy w wyniku podstawowego metabolizmu i aktywności (np. dieta lub głód), nasze organizmy reagują czyniąc nas bardziej głodnymi.

 

Nasze ciała generalnie nie chcą się zmieniać, chcą pozostać takie same. Jeśli próbujemy coś zmienić, odpowiadają mechanizmami kompensacyjnymi, np. zwiększeniem poziomu hormonów apetytu.

 

Dwa ważne hormony kształtujące nasze sygnały apetytu i głodu to leptyna i grelina. Dowiedzmy się więcej o nich i utracie wagi.

 

Hormonalna kontrola apetytu i tkanki tłuszczowej

 

Leptyna i grelina wydają się być ważne w regulowaniu apetytu, co w konsekwencji wpływa na wagę / tłuszcz w organizmie. Kiedy stajemy się głodni – jemy więcej. Kiedy jemy więcej, to oczywiście zachowujemy wagę ciała albo wracamy do większej.

 

Oba te hormony to obwodowe sygnały o działaniu ośrodkowym. Innymi słowy, są wydzielane w innych częściach ciała (obwodowo), ale wpływają na nasz mózg (centralnie).

 

Leptynę wydzielają głównie komórki tłuszczowe, jak i żołądek, serce, łożysko i mięśnie szkieletowe. Leptyna ZMNIEJSZA głód. Grelinę wydziela głównie wyściółka żołądka, i grelina ZWIĘKSZA głód.

 

Oba hormony reagują na odżywianie, leptyna wiąże się z tkanką tłuszczową – im więcej masz tłuszczu tym więcej wytwarzasz leptyny. Oba hormony aktywują podwzgórze (część mózgu wielkości migdała).

 

I tu jest ważny punkt: oba hormony i ich sygnały zostają zaburzone przy otyłości.

Grelina i leptyna działają na mózg przez podwzgórze / hypothalamus

(Kojima & Kangawa, 2006).

Od góry:

Brain = mózg

Hypothalamic arcuate nucleus = jądro łukowate podwzgórza

Hypothalamic ghrelin = grelina podwzgórzowa

Blood or vagus nerve = krew lub nerw błędny

Ghrelin + stomach = grelina + żołądek

Appetite = apetyt

Body weight = ciężar ciała

Leptin + adipose tissue = leptyna + tkanka tłuszczowa

 

 

LEPTYNA

 

W 1994 naukowcy zauważyli, że myszy z jednego genetycznie zmienionego szczepu dużo jadły i były otyłe. Kiedy podali im nową substancję, leptynę (grecki leptos = cienki, chudy), myszy bardzo schudły.

 

Jak działa leptyna?

Leptynę wytwarza tkanka tłuszczowa prosto do układu krążenia, i wędruje do podwzgórza. Leptyna mówi podwzgórzowi, że mamy dość tłuszczu, więc jemy mniej albo przestajemy jeść w ogóle. Leptyna może też zwiększać metabolizm, choć tu są sprzeczne wyniki badań. [1]

Ogólnie rzecz biorąc, im więcej masz tłuszczu, tym więcej wytwarzasz leptyny, tym mniej jesz; i tym wyższy wskaźnik metaboliczny (prawdopodobnie). I odwrotnie, im mniej masz tłuszczu, tym mniej masz leptyny i tym bardziej będziesz głodny.

Zasadniczo, w przypadku utraty wagi – im więcej leptyny, tym lepiej.

 

Odporność na leptynę

Można by więc myśleć, że tłuściejsze osoby jakoś magicznie przestają jeść albo zaczynają tracić wagę, kiedy poziomy leptyny są wystarczająco wysokie. Niestety, możesz być odporny na lektynę. [2]

W tym przypadku możesz mieć dużo tłuszczu wytwarzającego dużo leptyny, ale to nie działa. Mózg nie słucha. Nie zmniejsza się apetyt, nie zwiększa się metabolizm. Mózg może nawet myśleć, że głodujesz, bo jeśli chodzi o tłuszcz, nie ma wystarczająco dużo leptyny, i sprawia, że jesteś bardziej głodny.

To jest błędne koło.

1.      Więcej jesz, więcej tkanki tłuszczowej.

2.      Więcej tkanki tłuszczowej oznacza więcej leptyny w komórkach tłuszczowych.

3.      Więcej tłuszczu oznacza więcej leptyny w komórkach tłuszczowych.

4.      Nadmiar tłuszczu oznacza zaburzenie właściwej sygnalizacji leptyny.

5.      Mózg myśli, że głodujesz, chcesz jeść więcej.

6.      Tyjesz i jesteś bardziej głodny.

7.      Więcej jesz i masz więcej tłuszczu.

8.      I tak w kółko.

Odporność na lektynę jest podobna do odporności na insulinę (i mają wspólne ścieżki sygnalizacji). Odporność na insulinę występuje kiedy wytwarza się dużo insuliny(np. przy diecie wysokiej w cukier i węglowodany proste), a organizm i mózg przestały „słuchać” wpływów insuliny.

Co ciekawe, oba rodzaje odporności wydają się występować razem u otyłych osób, choć otyli mężczyźni mający tendencję do większego wewnętrznego tłuszczu brzusznego (tłuszcz trzewny) mają wyższe poziomy insuliny, a kobiety mający więcej tłuszczu pod skórą mają wyższe poziomy leptyny. [2]

Innym śmiesznym faktem o odporności na leptynę jest to, że fruktoza wydaje się ją wywoływać. [3]

Jest kilka możliwych wyjaśnień jak faktycznie działa odporność na leptynę. Jedna teoria jest taka, że lektyna nie może dotrzeć do podwzgórza, bo transportujące ją przez barierę krew- mózg nie działają albo ich nie ma, gdyż lektyna gromadzi się w płynie mózgowo-rdzeniowym, który obmywa mózg. [4]

Niezależnie od faktycznej mechaniki, ważną kwestią jest to, że po przekroczeniu pewnego poziomu, posiadanie większej ilości tkanki tłuszczowej może zepsuć sygnały apetytu i sprawić, że będziesz bardziej głodny.

 

GRELINA

Grelinę odkryto 7 lat po odkryciu leptyny, ale po zawiedzionych nadziejach leptyny, fanfar było znacznie mniej.

Leptyna to hormon, który powstaje w wyniku odkładania się tłuszczu, a więc jest długoterminowym regulatorem masy ciała, natomiast grelina jest jej krótkoterminowym regulatorem: hej, jestem głodny, kiedy jemy?

Grelinę wytwarza pusty żołądek. Tak jak leptyna, grelina wchodzi do krwi, przechodzi barierę krew-mózg, i kończy w podwzgórzu, skąd mówi ci, że jesteś głodny. [1,5]

Poziom greliny jest wysoki przed jedzeniem, i niski po jedzeniu.

Jeśli chcesz schudnąć, potrzebujesz mniej greliny, i nie odczuwasz głodu. Jeśli chcesz przytyć, to wymagasz więcej greliny, albo przynajmniej chcesz by była na wysokim poziomie, wtedy chcesz jeść więcej.

 

Oba hormony, jak wspomniałam, regulują apetyt i głód, i oba regulują homeostazę, w tym przypadku zapewniają odpowiednie odżywianie. Kiedy próbujesz pozbyć się tłuszczu, organizm prawdopodobnie zareaguje zmieniając poziomy hormonów tak, byś odczuł głód.

Oczywiście to jest wyzwanie dla osób starających się zgubić tłuszcz i tak trwać, prowadząc, być może, do zjawiska „jo-jo” (powrót do wcześniejszej wagi).

[…]

 

http://www.precisionnutrition.com/leptin-ghrelin-weight-loss

 

23 naukowców odkrywa tajemnicę trwałej utraty wagi

23 Scientists Discover the Secret to Lasting Weight Loss

Dr Richard Gerhauser

Hormon tłuszczu sprawia, że nie możesz zgubić wagi

 

Szokująca historia o tym jak prosty hormon w organizmie może ODPOWIADAĆ ZA NIEMOŻLIWOŚĆ UTRATY WAGI. PLUS: Odkrycie naturalnego „ekstraktu owocowego”, który obniża poziom tego hormonu, umożliwiając łatwą utratę wagi.

Słyszałaś kiedy o dr Jeffreyu Freidmanie? Prawdopodobnie nie… Ale w dziedzinie utraty wagi, ten człowiek powinien być współczesnym bohaterem. To on go odkrył. On przeprowadził wspomniane powyżej badanie na myszach.

 

Leptyna może być NAJWAŻNIEJSZYM CZYNNIKIEM w kwestii utraty wagi. Mówi mózgowi kiedy już nie jesteśmy głodni, i przestajemy jeść. Kiedy jest jej mało, wysyła sygnał, że jesteśmy głodni, i zaczynamy jeść.

 

Ale to może być trochę mylące, bo WYŻSZE poziomy leptyny mogą ci utrudniać zachowanie wagi. Dlaczego tak jest? Bo z czasem wysokie poziomy leptyny sprawiają, że mózg przestaje na nie reagować, ignoruje sygnały, że jesteś pełna, i że nie wymagasz jedzenia. I zaczynasz jeść.

Małe pytanie: czy zdarzyło ci się, że po obfitym posiłku, pół godziny później, odczuwasz głód? I się napychasz, bo mózg mówi ci, że jesteś głodna! Jest tak dlatego, że leptyna „oszukuje” organizm by myślał, że jesteś głodna…

Więc co dokładnie sprawia, że mamy wysoki poziom leptyny? Jest kilka powodów. Pierwszy – OKŁAMANO NAS o zdrowych produktach.

Jest kilka tzw. „zdrowych” produktów, kazano nam je jeść, wiążących się z wysokimi poziomami leptyny, i są to np. chleb, ryż i płatki śniadaniowe… Nawet niektóre owoce jak jabłka i pomarańcze. Tak, reklamuje się je jako „zdrowe”, zwiększmy ich konsumpcję. I one po cichutku PODNOSZĄ poziomy leptyny.

Naukowcy odkryli sposób obniżania poziomu leptyny. I możesz to zrobić tylko w ciągu 7 sekund.

 

W moich 40 latach doświadczenia jako lekarz, nigdy nie widziałem niczego tak potężnego – i tak łatwego – w kwestii utraty wagi.

Co to jest? Wyciąg z owocu pn. cissus czworograniasty / cissus quadrangularis / Veldt Grape. Rośnie w Afryce zachodniej i w częściach Azji. Od tysięcy lat jest używany w ajurwedyjskiej medycynie.

 

Badania wykazały, że pomógł zgubić 10 kg w 8 tygodniach, 12.5 cm mniej w talii, zmniejszyć tkankę tłuszczową o 26%.

I na pewno spodobają ci się skutki uboczne: poprawa ciśnienia krwi, obniżenie poziomu cholesterolu i cukru.

Ale możesz się zastanawiać, dlaczego mózg przestaje odpowiadać na leptynę, i odpowiedź jest prosta: w organizmie jest białko BLOKUJĄCE  dotarcie leptyny do mózgu pn. białko c-reaktywne / CRP.

 

CRP wytwarza wątroba, jego głównym zadaniem jest zwalczanie stanu zapalnego w organizmie. Więc zwykle CRP jest dobre. Ale nowe badanie pokazuje, że CRP może się przyczepić do leptyny i zablokować jej dotarcie do mózgu.

 

Jak to się dzieje? Komórki mózgowe są jak puzzle, z mikroskopijnymi okrągłymi dziurkami pn. receptory.

Kiedy wszystko funkcjonuje poprawnie, lektyna pasuje do tych dziurek, ale kiedy CPR przyklei się do leptyny, zmienia jej kształt. Dlatego leptyna nie pasuje do receptorów w mózgu. I wtedy pływa w krwiobiegu doprowadzając do wyższych poziomów leptyny.

I teraz przedstawiam drugą substancję odżywczą… która zmniejsza CPR i pomaga osiągnąć trwałe rezultaty. Nazywa się curcuma longa, kurkuma.

 

Azjaci posypują nią / dodają niemal do każdego dania, i oni są przeważnie szczupli, a codziennie jedzą wysoko-węglowodanowe posiłki: ryż i chleb.

Badanie z udziałem 226 osób z cukrzycą wykazało, że po przyjmowaniu dawki 1500 mg kurkumy dziennie przez 3 miesiące, poziom leptyny spadł z 17.38% do 9.28 – spadek 48%,  a po 6 miesiącach spadł do 5.8 – spadek 70%.

Co to oznacza dla ciebie? Całkowita tkanka tłuszczowa zmniejszyła się o 16%. Wniosek: szukaj cissusa czworograniastego i kurkumy.

www.hsionline.com

tłumaczenie: Ola Gordon

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Comment moderation is enabled. Your comment may take some time to appear.