Strona główna > Polska > Biznes i social media – czy mogą iść w parze i się uzupełniać?

Biznes i social media – czy mogą iść w parze i się uzupełniać?

Z pozoru mieszanka wybuchowa, lecz w praktyce bardzo prosty i skuteczny sposób na osiągnięcie założonych celów firmowych. Połączenie ze sobą prowadzenia biznesu w dowolnej wręcz dziedzinie oraz social mediów, za pomocą których może być on promowany, to w XXI wieku oczywisty przepis na sukces. Dlaczego więc go nie wypróbować?

Korzyści z social mediów

Popularne społecznościówki – Facebook, Instagram, YouTube, Twitter – a coraz częściej serwisy gamingowe jak Twitch, które również pretendują do miana social mediów, wykazują się nieograniczonym potencjałem w zakresie e-marketingu. Z jednej strony mogą służyć jako platforma do komunikacji z klientami obecnymi i przyszłymi, miejsce do pełnego zaprezentowania oferty i przedstawienia swoich usług. Z drugiej są narzędziem reklamowym i promocyjnym, które umożliwia dotarcie do milionów osób potencjalnie zainteresowanych ofertą firmy. Dzięki temu, że social media są platformami ogólnoświatowymi, nie ma absolutnie żadnych ograniczeń zasięgowych. A to oznacza, że nawet mały lokalny biznes z Kątników Tęczowych na końcu mapy Polski ma takie same szanse dotrzeć do zagranicznego klienta jak wielki gracz korporacyjny z centrum Warszawy. Brzmi absurdalnie? Dla laika owszem, ale doświadczeni przedsiębiorcy doskonale wiedzą, jaką siłą są współczesne social media. I mogą ją odpowiednio wykorzystać.

Instagram w liczbach biznesowych

Szacunkowe dane z końca 2018 roku wskazują, że w samym Instagramie działa ponad osiem milionów kont polskich użytkowników. Przez ostatnie 12 miesięcy ta liczba zdecydowanie wzrosła, co daje ogromne pole do popisu dla działań marketingowych w rejonie tylko jednego kraju. Jeśli firma działa również na rynkach zagranicznych lub chce świadczyć swoje usługi poza granicami Polski, to potencjalnych odbiorców ma o wiele więcej. Kilkaset razy więcej, bo cała Instagramowa społeczność przekroczyła już dawno granicę miliarda kont. Najbardziej mobilizujące do aktywności w social mediach nie są jednak same liczby, ale fakt, że akcje marketingowe, działania reklamowe, kampanie promocyjne, budowanie pozytywnego PR dla swojej firmy, słowem – wszystko, co ma jej zapewnić klientów, prestiż i rozpoznawalność, można zrobić całkowicie za darmo. Możliwość dotarcia z ofertą do ośmiu milionów nowych odbiorców za 0 złotych? Nie, to nie żadna reklama z telewizyjnego ekranu. To rzeczywistość, nawet jeśli trudno w nią uwierzyć.

Strategia rozwoju profilu

Oczywiście zawsze jest haczyk, którym w przypadku Instagrama okazują się followersi, czyli nasi polscy obserwujący. Ich zdobycie nie jest proste, a najczęściej staje się procesem wręcz wyjątkowo frustrującym, ponieważ przebiega wolno i nie zawsze przynosi zachęcające efekty. Dlatego ważna jest właściwa strategia rozwoju profilu na Instagramie, która obejmuje pozyskanie obserwujących na start, zbudowanie silnej grupy społecznościowej wokół konta, przeprowadzanie akcji promocyjnych (w tym z konkursami), stały kontakt z fanami i możliwie szybkie reagowanie na pojawiające się problemy. Nie zaszkodzi również okazjonalne organizowanie akcji zniżkowych, wręczanie kuponów rabatowych czy zaangażowanie się w różne wydarzenia charytatywne, które zrobią wrażenie na obserwujących i poprawią notowania firmy.

Pozyskiwanie obserwujących

Bez oszukiwania i prosto z mostu: fanów można zdobyć szybko albo uzbroić się w cierpliwość i postawić na wolny proces pozyskiwania obserwujących. W pierwszym przypadku można sięgnąć po ofertę Fejmowo i kupić użytkowników, którzy polubią profil na Instagramie. Rezultat takiego działania to efekty socjologiczno-psychologiczne: większa liczba polubień profilu to dla zewnętrznego obserwatora jasny sygnał, że ma do czynienia z kontem wartym zaufania, profesjonalnym, które można samemu polubić i się zaangażować. Badania wskazują, że chętniej i szybciej zaczynamy obserwować te konta, które już mają sporo obserwatorów a nie profile, które dopiero raczkują. Kupowanie fanów jest legalne i nie grozi żadnymi blokadami, a dzięki nowoczesnym metodom ich pozyskiwania można nawet zdobywać followersów z konkretnego rejonu geograficznego. Natomiast jeśli wybiera się metodę numer dwa, czyli opartą na ogromnych pokładach cierpliwości, można zrobić dwie podstawowe rzeczy.

Zamieszczanie ciekawej treści

Nie zanudzić odbiorców. Jeśli zobaczą po raz dziesiąty tę samą grafikę, ten sam cytat, ten sam wpis, który widzieli na innych profilach – jaki będzie miało dla nich sens dalsze obserwowanie właśnie tego? Żeby pozyskać nowych obserwatorów należy zaangażować się w tworzenie ciekawej treści tekstowej oraz graficznej. Zdjęcia to największa siła Instagrama, ale można wykorzystać też nowe możliwości serwisu dotyczące zamieszczania treści video.

Integracja z followersami

Nie zapominać o swoich fanach. Podstawowy błąd wielu profili na Instagramie to skupianie się tylko na pozyskiwaniu nowych obserwatorów i ignorowanie tych, którzy już polubili profil. Tymczasem nie ma nic lepszego dla firmy, niż zadowoleni fani polecający jej usługi, produkty i ofertę dalej, bez żadnego zachęcania. Aby tak jednak było, należy o fanów dobrze zadbać, nie zapominać o ich istnieniu, wchodzić z nimi w częstą interakcję, stale się komunikować. I przede wszystkim doceniać. Czasami nawet jeden wpis z podziękowaniem „Super, że jesteście z nami!” może zrobić o wiele więcej dla pijaru niż nawet kosztowne strategie promocyjne.

Budowanie PR

Wykonując dwa powyższe kroki można znacznie przyśpieszyć proces pozyskiwania obserwujących, ale nadal nie będzie on tak szybki jak w przypadku kupienia fanów. Takie działanie, chociaż z marketingowego punktu widzenia nie jest szczególnie wydajne, przynosi ogromne profity w sferze PR. Można powiedzieć wprost: profile z większą liczbą fanów i lepszymi statystykami wypadają w oczach internautów lepiej niż te z małą liczbą obserwujących. I nawet doskonała treść i ciekawe zdjęcia nie zawsze są w stanie zapobiec temu zjawisku. Dużo obserwatorów to większy prestiż profilu, marki i firmy; większa świadomość potencjalnych i przyszłych klientów; większe szanse na zapamiętanie nazwy produktu lub usługi i sięgnięcie po nie przez klienta. W mediach społecznościowych więcej znaczy po prostu lepiej.

Zwiększenie ruchu na profilu

Jest jeszcze jedna zaleta posiadania licznych obserwatorów na swoim profilu na Instagramie: przyciągnięcie kolejnych followersów oraz zwiększenie ruchu na stronie. Statystyki wyraźnie wskazują, że takie profile przyciągają więcej odwiedzających. Internauta zaglądając na profil widzi liczbę followersów i od razu dostaje sygnał, że tak wiele osób nie może się mylić, a treści dostępne na koncie, zdjęcia, wpisy, filmiki są warte poświęcenia im uwagi i dokładniejszego przejrzenia. To nie wszystko: wraz za ciekawością zawartości idzie również ciekawość samej firmy, co łatwo pozwala przekierować ruch i zainteresowanie z Instagrama na stronę firmową albo prowadzony sklep internetowy. Efekt jest prosty do przewidzenia i czyni media społecznościowe platformą do zdobywania nowych klientów. Platformą tanią, najczęściej wręcz darmową. Jedyny warunek to zainwestowanie w obserwujących i aktywne prowadzenie swojego firmowego profilu.

Jest jeszcze jedna zaleta posiadania licznych obserwatorów na swoim profilu na Instagramie: przyciągnięcie kolejnych followersów oraz zwiększenie ruchu na stronie. Statystyki wyraźnie wskazują, że takie profile przyciągają więcej odwiedzających. Internauta zaglądając na profil widzi liczbę followersów i od razu dostaje sygnał, że tak wiele osób nie może się mylić, a treści dostępne na koncie, zdjęcia, wpisy, filmiki są warte poświęcenia im uwagi i dokładniejszego przejrzenia. To nie wszystko: wraz za ciekawością zawartości idzie również ciekawość samej firmy, co łatwo pozwala przekierować ruch i zainteresowanie z Instagrama na stronę firmową albo prowadzony sklep internetowy. Efekt jest prosty do przewidzenia i czyni media społecznościowe platformą do zdobywania nowych klientów. Platformą tanią, najczęściej wręcz darmową. Jedyny warunek to zainwestowanie w obserwujących i aktywne prowadzenie swojego firmowego profilu.