Najnowsze

Opublikowano Sierpień 30, 2013 Przez ls W Zdrowie

Witamina C obniża szkodliwe działanie zanieczyszczonego powietrza

witamina C - Wiadomości Polska ŚwiatWitamina C jest jednym z najważniejszych antyutleniaczy na ziemi, jest też znana ze zdolność do wspomagania wzrostu i naprawy tkanek. Brytyjscy naukowcy z Imperial College w Londynie odkryli kolejny dobry powód, aby jeść więcej pomarańczy i cytryn. – Witamina C może uchronić nas przed negatywnym wpływem zanieczyszczeń powietrza, takimi jak spaliny samochodowe i spaliny z elektrowni węglowych.

Naukowcy przebadali 209 pacjentów w Londynie w latach 2008 i 2009 w celu ustalenia związku między stresem oksydacyjnym i gruboziarnistym pyłem (zanieczyszczenie powietrza produkowane głównie przez spalania paliw kopalnych). Większość pacjentów była w wieku pomiędzy 54 a 74 lat, wszyscy z nich byli w szpitalu z powodu astmy lub COPD (Chronic Obstructive Pulmonary Disease- Przewlekła obturacyjna choroba płuc -POChP).

Naukowcy stwierdzili, że o 35 procent zwiększyło się ryzyko hospitalizacji na astmę albo COPD na każde dodatkowe 10 mikrogramów na metr sześcienny (ug/m 3) w szorstkich cząstkach stałych, na które pacjenci zostali narażeni. Stwierdzili również, że ryzyko hospitalizacji jest 1.2 razy większe wśród pacjentów z niskim poziomem witaminowym C. Korelacja/Zależność, która nie zmieniła się nawet gdy z analizy zostali wykluczeni pacjenci w podeszłym wieku i byli palacze.

„Działanie ochronne witaminy C było nadal obecne po wyłączeniu palaczy i osób w podeszłym wieku, co oznacza, że efekt tego przeciwutleniacza nie został wyjaśniony przez palenie lub wiek”, powiedział dr Cristina Canova, współautor badania i pracownik naukowy na uczelni Respiratory Epidemiology and Public Heath Group. Amerykańska Agencja Ochrony Środowiska oraz jej europejskie odpowiedniki ustaliły „bezpieczne” normy dotyczące poziomu zanieczyszczeń powietrza na 50 mcg/m3 dla grubych pyłów.

Dlaczego witamina C pomaga?

Badania wykazały, że wolne rodniki przyczyniają się do raka, chorób serca i chorób układu oddechowego, takich jak astma i POChP. Ponieważ witamina C jest przeciwutleniaczem, który ma zdolność do neutralizacji działalność wolnych rodników to jest prawdopodobne że ludzie, którzy regularnie spożywają pokarmy bogate w witaminę C są lepiej chroni przed zanieczyszczeniami (z powietrza lub innymi), niż ci którzy cierpią na jej niedobór.

Regularne spożycie witaminy C jest ważne, ponieważ nasz organizm nie ma możliwości jej syntezowania i magazynowania. Dla tego jest to ważne dla ludzi którzy mieszkają w miejscach o dużym stężeniu pyłu grubego (np. miastach). Należy także uniknąć okresowego objadania się żywnością z witaminą C. Zamiast tego należy witaminę C spożywać równomiernie rozłożoną w diecie, najlepiej codziennie.

Pokarmy bogate w witaminę C: ciemno zielone liściaste warzywa (zwłaszcza surowa kapusta ), wszystkie owoce cytrusowe, papryka, czerwona i zielona ostra papryka chili, świeże zioła (szczególnie pietruszka i tymianek), kalafior, papaja, i truskawki.

Dla przypomnienia zawartość witaminy C w mg na 100 g świeżych warzyw i owoców

Acerola                        1400 – 2500
Owoc dzikiej róży   ok 1700 (max 3000 odmiany modyfikowane)
Porzeczka czarna     183
Natka pietruszki           178
seler                             150
Papryka czerwona     144
Brukselka                   94
Papryka zielona       91
brokuły                   83
brukselka                       71
koperek zielony              75
Kalafior                         69
Szpinak                   68
Truskawki                   66
Rzeżucha                       60
Poziomki                  60
szczypiorek                   60
Kiwi                              59
Cytryny                  50
Pomarańcze                  49
Porzeczka czerwona      46
Kapusta czerwona      54
Kapusta biała                 48
Mandarynki                 30
Pomidory                 23
Kapusta kwaszona     16
Ziemniaki wczesne     16
Ziemniaki późne     11
Jabłka                              9
Ogórki                  8
Cebula                  6
Gruszki                  5
Śliwki                              5
Ogórki kwaszone          4

Witamina C obniża szkodliwe działanie zanieczyszczonego powietrza by: Michael Ravensthorpe

http://www.naturalnews.com/041808_vitamin_C_harmful_effects_air_pollution.html

Tłumaczenie: T2

Tags : , , ,

Komentowanie zamknięte.