Opublikowano Styczeń 29, 2017 Przez a303 W Dziennikarstwo śledcze

Stworzono pierwsze świńsko – ludzkie embriony

Naukowcy stworzyli świńskie zarodki, które są w mniej niż 0,001 proc. ludzkie. To pierwszy krok w stronę kreacji międzygatunkowych chimer, łączących materiał genetyczny człowieka i innych zwierząt.

Embriony rozwijały się do etapu 28 dni /for. Juan Carlos Izpisua Belmonte

Nazwa chimery pochodzi od ziejącego ogniem potwora z mitologii greckiej, który miał głowę lwa, ciało kozy i ogon węża. W biologii chimery to organizmy powstałe z dwóch zapłodnionych komórek lub zygot pochodzących od różnych gatunków. W tym przypadku to komórki człowieka i świni. Istnieją istotne powody, dla których naukowcy chcą je tworzyć. Najważniejszy to brak narządów do przeszczepów, zwłaszcza serc i nerek. Chimery mogą stanowić rozwiązanie tej sytuacji, bo istnieją przesłanki, że po odpowiednich manipulacjach genetycznych, można by hodować ludzkie narządy w ciałach świń. Na pierwszy rzut oka idea ta wydaje się być przerażająca, ale wiele osób twierdzi, że nie jest gorsza od hodowli zwierząt do celów konsumpcyjnych.

– Ostatecznym celem jest rozwój funkcjonalny i transplantacja narządów oraz tkanek pozyskanych od zwierząt, ale jesteśmy daleko od tego. Nasze badania to ważny pierwszy krok – powiedział prof. Juan Carlos Izpisua Belmonte z Instytutu Salka w USA.

Zespół Belmonte rozpoczął eksperymenty poprzez wprowadzenie komórek macierzystych szczura do zarodka myszy, coś co robiono już wcześniej. Przy użyciu narzędzi edycji genów usunięto geny myszy odpowiedzialne za rozwój poszczególnych narządów i zastąpiono je szczurzymi odpowiednikami.

– Szczurze komórki mają funkcjonalną kopię genu brakującego u myszy, dzięki czemu mogą one z powodzeniem wypełnić lukę w manipulowanym genomie – powiedział dr Jun Wu, który brał udział w eksperymentach.

Podobny proces został przeprowadzony z użyciem ludzkich komórek macierzystych. Wcześniej próbowano wprowadzić je do mysich zarodków, ale wyniki takich eksperymentów były niesatysfakcjonujące. Belmonte i Wu  wraz z 40-osobowym zespołem naukowców postanowili wprowadzić ludzkie komórki macierzyste do komórek krów i świń. Eksperymenty na krowach okazały się zbyt kosztowne, zatem cały nacisk położono na świnie.

Nawet to nie było łatwe. Ciąża u świń trwa mniej niż 4 miesiące, więc rozwój zarodka jest znacznie szybszy niż u ludzi. Z 2075 zarodków użytych w eksperymencie tylko 186 z nich rozwinęło się do etapu 28-dniowego.

– To tak, jakby samochód jadący normalną prędkością wjechał na autostradę. Różne prędkości skutkują większą liczbą wypadków – porównał Belmonte.

Naukowcom ostatecznie udało się wprowadzić ludzkie pluripotencjalne komórki macierzyste do komórek świńskich tworząc chimeryczny zarodek. Trzeba podkreślić, że był on tylko w 0,001 proc. ludzki. Zdecydowana większość materiału genetycznego pochodziła od świni. Mimo tego, uczeni zaobserwowali pierwsze oznaki działania ludzkich komórek.

– Jest to pierwszy raz, gdy ludzkie komórki rosną wewnątrz tak dużego zwierzęcia. Ludzie i świnie dzieli długi czas w ewolucji – wyjaśnił Belmonte.

Ludzkie komórki w 4-tygodniowym chimerycznym zarodku odbarwione na zielono /fot. Juan Carlos Izpisua Belmonte

Kontrowersyjne badania

Zarodki zniszczono po upływie 3-4 tygodni, po osiągnięciu maksymalnego etapu pozwalającego prawnie na hodowlę. Przez zniszczeniem, prezentowały one dobrą żywotność. Mimo że do etapu hodowli ludzkich narządów w ciałach innych zwierząt jest jeszcze daleko, naukowcy są przekonani, że chimery z większym stopniem ludzkich komórek mogłyby być przydatne, m.in. do przesiewowych badań leków przed testami u ludzi, lepszego zrozumienia pierwszych etapów rozwoju ludzkich zarodków czy wyjaśnienia różnic między organami u różnych gatunków.

– Uzyskanie wydajności w zakresie od 0,1 do 1 proc. ludzkich komórek powinno wystarczyć. Nawet na tym wczesnym etapie 28 dni, miliardy komórek w zarodku miałyby miliony komórek ludzkich, które można by wykorzystać do dalszych badań – powiedział Wu Raport opublikowany w czasopiśmie „Cell” (wydawanym przez Instytut Biologii Komórkowej w Szanghaju) wskazuje, że to osiągnięcie jest dopiero pierwszym krokiem, a wizja hodowli ludzkich narządów w ciałach innych zwierząt jest wciąż odległa.

Badania tego typu budzą z oczywistych względów kontrowersje. Amerykański Instytut Zdrowia przez wiele lat podchodził z dużą dozą rezerwy do badań obejmujących krzyżowanie materiału genetycznego zwierząt i ludzi. W sierpniu 2016 roku podjęto decyzję o zdjęciu blokady na wykonywanie tego typu badań, jednak sam instytut bardzo dokładnie przygląda się placówkom specjalizującym się w takich przedsięwzięciach.

Naukowcy z Instytutu Salka zapewniają, że nie ma dowodów, aby ludzkie komórki były zaangażowane w proces formowania wczesnej postaci tkanki mózgowej. Nie ma podstaw, by wierzyć, że w wyniku tego typu eksperymentów mogłyby powstawać świnie z ludzkimi mózgami. Nie wszyscy naukowcy się z tym zgadzają, neurolog Steve Goldman z Uniwersytetu Rochester, zajmujący się badaniami komórek macierzystych korzystając z myszy, uważa, że przedsięwzięcia naukowe o tej tematyce mogą prowadzić do „mrocznej strony” nauki – czytamy w dokumentach Amerykańskiego Instytut Zdrowia.

Za: https://www.nwo.report/nwo/stworzono-pierwsze-swinsko-ludzkie-embriony.html