Najnowsze

Opublikowano Marzec 25, 2015 Przez a303 W Dziennikarstwo śledcze

Przekazy podprogowe

Wiele osób neguje swoiste „przemycanie” do reklam, filmów, obrazków oraz innych utworów tzw. przekazów podprogowych, które zazwyczaj są wyłapywane jedynie przez naszą podświadomość. Jeżeli już czegoś nie mogą zanegować to komentują to po prostu jak „żart” twórców.

a

Jednakże jeżeli ktoś w swoim życiu projektował cokolwiek większego, szczególnie coś co ma możliwość wpłynięcia na szersze grono odbiorców np. reklamę zachęcającą do kupna danego produktu, to wie, że nawet malutki szczegół może mieć na to wpływ. Poszukajcie sami ile pieniędzy jest przeznaczanych na tak „mało istotne” działy jak te zajmujące się reklamą.

Osobiście programuję, tworzyłem także mapy w edytorach i mogę was zapewnić, że każda jedna rzecz, która zauważyłaby może statystycznie co 10 osoba znajdowała się na swoim miejscu. A to i tak nie były jeszcze wielkie projekty…

Percepcja podprogowa, inaczej subliminalna to oddziaływanie na mózg informacji bez jego świadomości ich spostrzegania.

Dotyczy bodźców wzrokowych lub słuchowych, które trwają zbyt krótko, by mogły zostać świadomie zarejestrowane (w przypadku percepcji wzrokowej oznacza to bodźce trwające krócej niż 0,04 sekundy) albo są zamaskowane innymi bodźcami, które mają wpływać na przetwarzanie innych bodźców.

Podobnie niektórzy uczeni uważają, że bodźce odbierane podczas snu są przetwarzane w podobny sposób. Niekiedy uważa się, że takie słabe bodźce nie powodując świadomej refleksji, czynią nas bezbronnymi, gdyż nie możemy się obronić przed zawartą w przekazie sugestią. W efekcie sugestia ta mogłaby być traktowana jako własna myśl lub zalążek pomysłu bądź pragnienia, podobnie jak w przypadku sugestii hipnotycznej. [1]

PODSTAWY

Percepcja podprogowa jest celowym procesem stworzonym przez techników komunikacji, za pomocą którego otrzymujemy i reagujemy na informacje oraz instrukcje nie będąc tego świadomymi. Wiadomości w formie drukowanych słów, obrazków lub głosów prezentowane bardzo szybko bądź bardzo niewyraźnie są omijane przez naszą świadomość. Wszystko postrzegane świadomie może być oceniane, krytykowane, debatowane i w końcu odrzucane. Wszystko podprogowo programowane do naszej podświadomości nie spotka się z żadnym oporem. Tego typu subliminalna informacja jest przechowywana w naszym mózgu i ma zdolność wypływać na nasz osąd, zachowanie czy nastawienie. Stosowanie technik podprogowych w drukowanych środkach masowego przekazu w USA trwa już co najmniej od okresu I wojny światowej. Przykładowo, pierwsza okładka magazynu “The Saturday Evening Post” Normana Rockwell’a z 1917 roku miała w sobie wrysowane ‘SEX’y. Za każdym razem, gdy ukryte tak słowo bądź obrazek przypadkowo stał się świadomie widoczny, czytelnicy uznawali to za żart, przypadek lub produkt ich wyobraźni.

EKSPERYMENTY I BADANIA

Eksperymenty nie ograniczały się jedynie do telewizji. W 1958 roku, stacja radiowa WAAF w Chicago transmitowała “poddźwiękowe” (przeciętny słuchacz nie wychwyci ich przy normalnej głośności) reklamy. Seattle’owska stacja KOL transmitowała prawie niesłyszalne wiadomości, które były nagrane “pod” muzyką puszczaną przez DJ’ów. Jedna z nich brzmiała “Co powiesz na filiżankę kawy?”, inną była “Ktoś dzwoni do drzwi”. 8 grudnia 1972 roku, New York Times podało, że In-Flight Motion Pictures Inc. rozpocznie sprzedaż reklam podprogowych wbudowanych w filmy, które będą dystrybuować do wszystkich głównych linii lotniczych. Supermarkety w całym kraju zredukowały kradzieże o średnio 30-50 % poprzez transmisję podprogowych wiadomości w rodzaju “Nie będę kradł” i “Obserwujemy Cię”. Stimutech, Inc. z East Lansing w stanie Michigan sprzedaje komputerowy system wideo, który wyświetla wiadomości podprogowe w telewizji podczas, gdy oglądacie standardową ramówkę. Wiadomości podprogowe są przygotowywane przez zespoły psychologów, którzy używają pomysłów Freuda aby zmieniać wzorce myślenia oraz zachowanie oglądającego.

a

Najbardziej znany eksperyment z wiadomościami podprogowymi został przeprowadzony przez badacza marketingowego i psychologa James’a Vicary’ego w 1957 roku podczas prezentacji filmu “Piknik”. Co 5 sekund słowa “Głodny? Jedz popkorn. Pij Coca Colę.” były wyświetlane na 0.003 sekundy. To niesamowicie szybko. To co widzicie na obrazku, dla przykładu jest wyświetlane przez 0.04 sekundy. Sprzedaż popkornu i Coli w kinie w New Jersey wzrosła o 57.8% i kolejno 18.1%. Liczne badania naukowe przeprowadzone po tych eksperymentach potwierdziły ponad wszelką wątpliwość, że wiadomości podprogowe działają. Kiedy przemysł reklamowy i agencje rządowe zrozumiały ich potencjał zaczęły inwestować miliony w rozwój i doskonalenie technik subliminalnych, które zaczęły być używane nie tylko w celach marketingowych, ale również do propagandy i kontroli umysłu. W roku 1962 Vicary nagle przyznał się do sfabrykowania wyników swojego eksperymentu… Dlaczego ktoś miałby się w taki sposób zdyskredytować tracąc swą godność i wiarygodność? To oczywiste, że ludzie używający wiadomości podprogowych, aby nami manipulować zapłacili mu za to.

Przypomnijcie sobie cytat z filmu “Podejrzani”: ‘Największą sztuczką diabła, jaką kiedykolwiek wyciągnął, to przekonał świat, że nie istnieje…’ To dokładnie ta sama sztuczka, którą próbują zastosować, to znaczy przekonać świat, że techniki podprogowe nie działają. I zrobili to całkiem nieźle. Jest tak wiele osób, które nie wierzą, że tajna technologia niewidocznie zmienia zachowanie, nakierowuje na podstawowe systemy wartości, wpływa na ludzkie motywy i kieruje ich do patologicznych zachowań w interesie pewnych struktur władzy i to, że ta technologia istnieje oraz jest powszechnie używanych od dekad, jeśli nie dłużej. Ludzie ci nazwą was szalonymi, jeżeli tylko odważycie się coś takiego powiedzieć, a jednak jesteśmy ciągle bombardowani wiadomościami podprogowymi nieprzerwanie przez cały dzień poprzez książki, filmy, magazyny, telewizję, radio i muzykę. Każda konkretniejsza gazeta, każdy plakat, każdy magazyn w Ameryce ma umieszczone w sobie przekazy podprogowe.

Najczęstszą wiadomością podprogową jest SEX

Najczęstszą wiadomością podprogową jest SEX

DZIAŁANIE

Więc jak coś czego nie zauważamy, może mieć wpływ na nasze zachowanie? Cóż, niezauważony nie znaczy niewidoczny. Zrozummy najpierw jak działa nasza percepcja. Jak wiecie, nasz umysł składa się z dwóch oddziałujących na siebie części: świadomości i podświadomości. Podświadoma część umysłu działa poniżej poziomu świadomości, kontroluje refleks, funkcje automatyczne i odpowiada za przetwarzanie i gromadzenie docierających informacji. Podświadomość jest w stanie przetworzyć 20 000 bitów informacji jednocześnie, podczas gdy świadomość jedynie 7 +/- 2 bity informacji w tym samym czasie.

a

Zamiast uproszczonych 5 zmysłów Arystotelesa – wzroku, słuchu, smaku, dotyku i powonienia – istnieje co najmniej 37 znanych, zróżnicowanych odczuć zmysłowych w mózgu. Wszystkie informacje pobierane przez te odczucia są przekazywane do mózgu i absorbowane przez podświadomość, jednakże, jedynie konkretne i istotne dane są podawane dalej do świadomości po tym jak zostały przetworzone i zredukowane. Reszta zostaje zignorowana. Dobrym tego przykładem jest Efekt Coctail Party: Możecie rozmawiać z przyjacielem na zatłoczonej imprezie i wciąż słyszeć i rozumieć to co do was mówi pomimo tego, że na imprezie jest bardzo głośno. Możecie w tym samym czasie ignorować osobę, która mówi coś nieopodal, ale gdy ktoś po przeciwnej stronie pomieszczenia nagle nadmieni wasze imię, wychwycicie to i od razu zareagujecie. Nie tylko to imię niezwłocznie zwróci waszą uwagę, ale zazwyczaj będziecie świadomi całego zdania w którym ono wystąpiło.

a

a

Z tego doświadczenia możemy wywnioskować, że nasz mózg rejestruje wszystko co dzieje się wokół nas.Ciekawe, że niektóre słowa, takie jak SEX, BLOOD, DEATH, FUCK (seks, krew, śmierć, pieprzyć) i podobne mają taki sam efekt na zwrócenie waszej uwagi jak wasze imiona. Więc, tylko informacje uznane za “istotne” wędrują do waszej świadomości. Nieistotne informacje, krótkie lub niejasne bodźce są magazynowane w naszej podświadomości nie docierając dalej. Należy podkreślić, że NIE są one usuwane, ale magazynowane. WSZYSTKO czegokolwiek doświadczyliście w swoim życiu, od twarzy każdego nieznajomego na którego spojrzeliście w tłumie do każdej pajęczej sieci którą widzieliście jako dziecko może zostać przywrócone z waszej pamięci za pomocą hipnozy lub poprzez stymulację elektryczną komórek mózgu w płacie czołowym. Stąd cokolwiek zostało podprogowo wstawione do waszego mózgu zostaje tam na zawsze i w odpowiednich okolicznościach wyzwoli w was odpowiednią reakcję. Nie mówi się, że wiadomości podprogowe określają w bezwzględny sposób wasze reakcje. Przyjęta opinia jest taka, że subliminalne wiadomości raczej natężają, przyspieszają i wzmacniają reakcje ludzi, którzy już są predysponowania na podmiot tej wiadomości. Aczkolwiek nie można być tego pewnym.

a

a

Jako, że prawie wszyscy ludzie mają silny pociąg do seksu to wiadomości podprogowe z nim związane będą tymi najbardziej efektywnymi. Umieszczane na pewnych produktach mają za zadanie zwrócić uwagę widza, wzbudzić w nim emocje oraz przyciągnąć go do produktu. Niestety, jak sami zobaczycie zasada ta została wykorzystania niezgodnie z przeznaczeniem, nadużyta i niewłaściwie zastosowana. Krzykliwą seksualność na granicy pornografii możemy łatwo znaleźć w publicznych reklamach, filmach rodzinnych, kreskówkach oraz produktach dla dzieci.

a

a

RODZAJE I PRZYKŁADY

a

Słynny plakat Farrah Fawcett

 

Ten plakat był jedną z największych miejskich legend w późnych latach 70. Zawsze było zastanawiające dlaczego w szczególności ten obraz stał się niesamowicie popularny (ponad 12 milionów sprzedanych kopii). Ostatecznie, było wiele innych plakatów skąpo ubranych, atrakcyjnych młodych kobiet.

Słowo SEX w mediach drukowanych jest zazwyczaj umieszczone we włosach, zmarszczkach na odzieży, rysach twarzy lub chropowatej powierzchni w tle. Często w celu ukrycia dodawane są “szumy”, jak w ujęciach budynków lub literując wyrazy jako “ssex” bądź “sexx” itd.

a

a

Wzory przypominające litery mogą naturalnie występować w tego typu mediach. Artysta zazwyczaj szuka takich wzorów i od nich zaczyna. Dla przykładu w pokazanej reklamie Jantzena litera “X” była już utworzona przez szwy na koszuli mężczyzny. Następnie cień jego ręki został nieco zmodyfikowany, aby wyglądał jak “E”, a litera “S” – rzekoma zmarszczka na powierzchni wody – została jaśniej dorysowana w szczelinie pomiędzy ramieniem.

a

a

Kolejna technika to pisanie licznych “SEX’ów” w przeplatających się jak mozaika na przezroczystym pokryciu naniesionym na dowolną fotografię na jakimkolwiek poziomie natężenia. Na następnym obrazku występuje wiele przezroczystych słów SEX napisanych wszędzie po twarzy kobiety: czole, wargach, włosach, podbródku itd.I to pomijając koronę z ukrytym w swojej konstrukcji słowem SEX.

a

https://docs.google.com/file/d/0Bw7R_3N-wGXOZDU5YjAxYjgtZTM0MS00ODNhLThlNWQtZmVlNjU3YzIwNzEw/edit?ddrp=1&hl=en_US

Przenicowany Świat 2. W 8 minucie filmu wolno poruszająca się kamera skupia się na ścianie na około 10 sekund. Całkiem dosadnie słowo SEX jest wyryte na kamieniu. Zdjęcie rodziny obok służy za kamuflaż dla kolejnego słowa SEX. To tylko jeden z wielu przypadków w trakcie filmu. Jak na ironię, fabuła kręci się wokół rządzącej elity, która używa ukrytych środków kontroli umysłu do manipulacji populacją dla swoich własnych celów, a w końcu docierając: twórcy filmu używają ukrytych środków kontroli umysłu do manipulacji widzami dla swoich własnych celów.

a

Kolejną interesującą techniką jest umieszczanie anamorficznych obrazków – czegoś w rodzaju, kiedy patrzysz na zabawne lustra w parku rozrywki lub na błyszczący dzbanek do kawy w domu. Te zniekształcone, często pokracze obrazy służą jako przynęta dla prawdziwej wiadomości, która może być ukryta w ziemi (listowiu, kwiatach, terenie, odbiciu w butelkach, kostkach lodu, symbolach itd.). Chociaż nie jest ona świadomie oczywista, może być bardzo oczywista dla podświadomości i zostac tutaj odnotowana.

Również wykorzystywana jest zaskakująco duża ilość podprogowej symboliki związanej ze śmiercią – czaszki ukryte w lodzie, kostkach, chmurach itd., słowo DEATH (śmierć) lub DETH często jest ukryte w tle. Podczas ludzkiego rozwoju percepcja podprogowa była z pewnością związana z przetrwaniem i przystosowaniem. Innowacyjni twórcy tacy jak artyści, poeci, pisarze i kompozytorzy wykorzystywali przez stulecia potencjały podprogowe człowieka. W co najmniej jednym obrazie Rembrandta, dla przykładu można odnaleźć ukryte słowo SEX (seks po holendersku). Obrazy Monet’a również w to obfitują.

Zdolność do dostrzegania podprogowych obrazów może być rozwinięta i doprowadzona do perfekcji. Tak jak z innymi rzeczami, im więcej to robisz, tym lepszy w tym jesteś.

Artykuł:

http://subliminalmanipulation.blogspot.com/

Źródła:

[1] http://pl.wikipedia.org/wiki/Percepcja_podprogowa
[2] Bar, M.; Biederman, I. (1998). „Sublimal Visual Priming”. Psychological Science 9: 464–469
[3] Williams, L. M.; Liddell, B. J.; Kemp, A. H.; Bryant, R. A.; Meares, R. A.; Peduto, A. S.; Gordon, E. (2006). „Amygdala–prefrontal dissociation of subliminal and supraliminal…”. Human Brain Mapping 27 (8): 652–661.

Za: https://radtrap.wordpress.com/2015/02/10/przekazy-podprogowe/

Tags :

Komentowanie zamknięte.