Opublikowano Listopad 1, 2012 Przez stophasbara W Bez kategorii

Nowe badanie dowodzi, że nawet JEDEN posiłek junk food wyrządza szkodę twoim tętnicom

źródło: http://www.nouvelles.umontreal.ca/udem-news/news/20121030-new-study-reveals-that-every-single-junk-food-meal-damages-your-arteries.html

Nawet pojedynczy posiłek z tzw. junk food, składającego się zasadniczo z tłuszczów nasyconych jest rujnujący dla zdrowia naczyń krwionośnych, gdy jednocześnie żadna szkoda nie ma miejsca po zjedzeniu posiłku opartego na diecie śródziemnomorskiej, bogatej w dobre tłuszcze, jak mono- i poli-nienasycone kwasy tłuszczowe. Takie wyniki przedstawili naukowcy z powiązanym z University of Montreal, ÉPIC Center of the Montreal Heart Institute, po przeprowadzeniu najnowszych badań. Śródziemnomorski posiłek może mieć nawet pozytywny wpływ na stan arterii. Odkrycia są teraz przedstawiane na kanadyjskim kongresie naukowym z dziedziny nauk kardio-naczyniowych, jaki ma miejsce w Toronto, a rezultaty wyjaśnia szef badań, dr Anil Nigam, dyrektor Research at the Cardiovascular Prevention and Rehabilitation Centre (ÉPIC) oraz profesor na wydziale nauk medycznych uniwersytetu w Montrealu.

Zły tłuszcz przeciw dobry tłuszcz

Dr Nigam podjął się przeprowadzenia badań, aby porównać skutki zjedzenia junk food oraz typowego śródziemnomorskiego posiłku na śródbłonek naczyń krwionośnych: wewnętrzną otulinę arterii, jakimi płynie krew. Poprzez ocenę działania tej otuliny możliwe jest określenie, jak łatwo arterie rozszerzają się po czasowej, 5-minutowej niedrożności (okluzji), będącej wynikiem zjedzenia tych dwóch rodzajów posiłku. To jest bardzo ciekawa analiza dla badaczy zajmujących się problemem, jak funkcja śródbłonka naczyń krwionośnych jest ściśle powiązana z długookresowym ryzykiem rozwoju choroby wieńcowej naczyń krwionośnych.

Badanie udowodniło również, że uczestniczące w nim osoby z wysokim poziomem trójglicerydów we krwi wydają się korzystać bardziej na spożywaniu zdrowych posiłków. Ich arterie odpowiadały lepiej na zjedzenie posiłku śródziemnomorskiego w porównaniu do ludzi, którzy mają niski poziom trójglicerydów we krwi.

„Uważamy, że dieta typu śródziemnomorskiego może być szczególnie korzystna dla osób z wysokim poziomem trójglicerydów takich, jak pacjenci z syndromem zaburzonego metabolizmu, precyzyjnie mówiąc, dlatego że to może pomóc w utrzymaniu w zdrowiu ich arterii” mówi dr Nigam.

Posiłek śródziemnomorski przeciw junk food

Wyniki badań oparto na 28 niepalących mężczyznach, którzy jedli najpierw posiłek typu śródziemnomorskiego, a potem typu junk food po upływie tygodnia. Przed podjęciem badań, ludzie ci przeszli zabieg USG przedłokciowej arterii na zgięciu łokcia, a sonda była podłączona przez 12 godzin w celu oceny ich zwykłego stanu śródbłonka naczyń krwionośnych. Potem naukowcy testowali skutki zjedzonych pokarmów. Pierwszy składał się z łososia, migdałów i warzyw gotowanych z użyciem oleju z oliwy, a 51 % ogółu kalorii pochodziła z tłuszczu (w większości mononienasyconych kwasów tłuszczowych oraz tłuszczów polinienasyconych). Drugi posiłek składał się z sandwicha zrobionego z kiełbasek, jajka, plastra sera oraz 3 placków ziemniaczanych, ogółem 58 % kalorii pochodziła z tłuszczu: wyjątkowo bogatych w nasycone kwasy tłuszczowe i nie zawierających kwasu omega-3. Dwie godziny i 4 godziny po każdym posiłku uczestnicy badań przechodzili dodatkowe badanie USG, aby ocenić, jak pożywienie wpłynęło na stan ich śródbłonka naczyń krwionośnych.

Dr Nigam i jego zespół doszedł do wniosku, że po zjedzeniu posiłku typu junk food, arterie poddanych badaniu ludzi wracały do stanu wyjściowego 24 % wolniej niż, gdy pozostawali na głodówce. W przeciwieństwie do tego, arterie działały normalnie i utrzymywały dobry obieg krwi po zjedzeniu posiłku typu śródziemnomorskiego.

“Wyniki pozytywnie zmienią pogląd na to, jak będziemy jeść. Słabe działanie śródbłonka naczyń krwionośnych jest jednym z najbardziej znaczących stanów wyjściowych do powstania arteriosklerozy. Teraz jest dowód na to, że trzeba pomyśleć zanim coś zaczniemy jeść”.

Komentowanie zamknięte.