Najnowsze

Opublikowano Lipiec 26, 2014 Przez a303 W Zdrowie

Jedz awokado z 6 powodów

(Reuben Chow)  Awokado to niezwykły owoc. Jest nie tylko bogaty w kalorie, ale również w tłuszcze. Instynkt podpowiada, że produkty wysoko kaloryczne i tłuste są złe dla zdrowia, ale skromne awokado faktycznie daje mnóstwo korzyści zdrowotnych.

a

Jest wiele rodzajów awokado, dzielą się na 3 główne kategorie: zachodnio-indyjskie (Ameryka środkowa), meksykańskie i gwatemalskie. Kiedy zrywa się ten owoc, zielony miąższ awokado jest twardy. Kiedy dojrzeje miąższ mięknie i staje się jak masło. Aztekowie uważali awokado za afrodyzjak, a amazońscy zielarze uważali, że może leczyć dnę.

1. Dobre źródło substancji odżywczych

  • Białko – najwięcej ze wszystkich owoców: ok. 2 g / 100 g
  • Błonnik – ok. 6,7 g / 100 g; najwięcej rozpuszczalnego błonnika ze wszystkich owoców
  • Jednonienasycone kwasy tłuszczowe – ok. 14,7 g tłuszczów / 100 g, 2 / 3 to zdrowe jednonienasycone tłuszcze, zawartość nienasyconego kwasu tłuszczowego niższa jedynie od oliwek [wśród owoców]
  • Węglowodany – ok. 8,5 g / 100 g, albo ponad 300 kalorii / owoc
  • Witaminy B
  • Witamina C
  • Witamin E
  • Fosfór
  • Potas – ok. 500 mg / 100 g; jedno awokado = 2 – 3 banany
  • Cynk – reguluje system odpornościowy, wpływa na gojenie ran, poczucie zapachu i smaku
  • Kwas foliowy – ważny dla ciężarnych kobiet, zapobiega niebezpiecznym wadom wrodzonym kręgosłupa i mózgu, pomaga zachować funkcje układu nerwowego
  • Luteina – pomaga w zapobieganiu nowotworu prostaty, zapobiega zaćmie i związanym z wiekiem zwyrodnieniu plamki żółtej
  • Glutation – silny przeciwutleniacz o właściwościach przeciwrakowych
  • Kwas oleinowy
  • Kwas linolowy.

2. Obniża cholesterol

Awokado, a zwłaszcza jego kwas oleinowy, może pomóc w obniżeniu poziomu cholesterolu. Jedno szczególne badanie obserwujące osoby o umiarkowanie wysokim cholesterolu, które często jadły awokado, ujawniło znaczne zmniejszenie całkowitego cholesterolu i „złego” LDL, jak również 11% zwiększenie „dobrego” HDL. Inne badanie wykazało również obniżenie poziomu 3-glicerydów.

Innym sposobem w jaki awokado obniża cholesterol jest poprzez zawarty w nim błonnik, który usuwa nadmiar cholesterolu z organizmu.

3. Wzmacnia układ sercowo-naczyniowy

Wysoka zawartość potasu pomaga obniżyć ciśnienie tętnicze, oraz zmniejsza ryzyko udaru i ataku serca.

Niektóre badania wykazały również, że kwas oleinowy pomaga zmniejszyć ogólny stan zapalny, a tym samym zmniejszyć prawdopodobieństwo zachorowania na miażdżycę.

Dalej, kwas foliowy pomaga w zmniejszeniu ryzyka choroby serca poprzez obniżenie poziomu homocysteiny, aminokwasu, który uszkadza naczynia krwionośne na podwyższonych poziomach.

Witamina E jest także dobrą dla serca witaminą, a luteina pomaga chronić przed stwardnieniem arterii.

4. Pomaga kontrolować cukrzycę

Zdaniem dr Abhimanyu Garga, “tłuszcze jednonienasycone poprawiają poziomy tłuszczów w organizmie i pomagają kontrolować cukrzycę”. Naukowcy wykryli, że diabetycy którzy jedli dużo weglowodanów raczej mieli wysoki poziom 3-glicerydów, tłuszczów we krwi, które zwiększają ryzyko chorób serca. Ale kiedy część tych weglowodanów zamieniono na tłuszcze, zwłaszcza te w awokado, poziomy 3-glicerydów spadały.

5. Poprawia stan kości

Awokado jest stosunkowo dobrym roślinnym źródłem witaminy D, która pomaga organizmowi przetwarzać wapń na kości.

Fosfór jest także ważnym elementem kości i zębów.

6. Łagodzi choroby skóry

Olej awokado można używać w leczeniu niektórych rodzajów zapalenia skóry, oraz skóry suchej i zmarszczek. Długotrwałe stosowanie go pomaga łagodzić egzemę. Można stosować go bezpośrednio na chore miejsca.

Awokado puree albo wewnętrzna część łupinki (ciemno-zielony miąższ) można wcierać w plamy łuszczycy by złagodzić chorobę.

– – –

Ponieważ awokado jest raczej tłuste i bez smaku, powinno się jeść w formie puree z dodatkiem soku z cytryny, zmiażdżonego ząbka czosnku, i odrobiną soli. Najlepszy z krakersami. Dojrzały miąższ awokado jest raczej miękki. Należy łyżeczką wykroić miąższ na miseczkę, rozgnieść widelcem i dodawać przyprawy. Wymieszać.

Nie należy kupować twardych jak kamienie owoców, a raczej ‚miękkawe’ bez plam. Jeśli są zbyt twarde, położyć na misce, a na nim banany. Szybko dojrzeje.

Można zachować ‚pestkę’ awokado i wyhodować z niej roślinkę. Tępym nożem przekroić owoc na pół, uważać by nie uszkodzić pestki. Wykręcić ją i usunąć brązową skórkę. Trzymać na dłoni pestkę czubkiem do góry. Na wysokości 1/3 od góry wbić 3 połówki drewnianych wykałaczek na głębokość ok. 0,5 cm i zawiesić na wykałaczkach (czubkiem do góry) w pojemniczku po serku albo małym słoiczku po chrzanie, wlać zimną wodę i dolewać kiedy jej ubywa. Po ok. 2 tyg. pestka wypuści korzeń. Należy pamiętać, że naczynko powinno mieć maks. 7-8 cm wysokości, bo w przeciwnym wypadku korzeń będzie b. długi i trudno będzie dobrać wysoką doniczkę. W niskim naczynku korzeń pójdzie wokół dna (okręci się). Kiedy wyjdzie roślinka na górze (5 tyg.) z małymi listkami i będzie ok. 15 cm wysoka, obciąć ją by zostało 8-10 cm, wsadzić do doniczki z ziemią, zasypać tylko ok. 2 / 3 pestki. Podlewać i czekać aż pokażą się mocne, ciemno-zielone liście. Do jednej większej doniczki można wsadzić 4 albo 5 pestek i wyhodować sobie gaik awokadowy.

Bardzo ładnie wygląda, ale, niestety, nie kwitnie, ani nie daje owocków, a szkoda. Ale jest strasznym pijakiem, wiecznie potrzebuje. . . wody.

Źródło: http://healthydebates.com/6-reasons-eat-avocados/

Tłum. Ola Gordon.

Komentowanie zamknięte.