Najnowsze

Opublikowano Lipiec 18, 2014 Przez a303 W Zdrowie

Jajeczniczka – zła czy dobra?

Zła. Jajecznica to najgorsze danie z jaj.

a

Pomimo tego co CDC i inne organizacje zdrowia publicznego mogą mówić, dobrze przyrządzona jajecznica nie jest opcją najzdrowszą.

Żółty środek jaja, albo żółtko, jest pełne żywych składników odżywczych, które podtrzymują i wzmacniają nasze komórki i narządy. Ale kiedy smaży się jajko, narażając je jednocześnie na powietrze i wysoką temperaturę, zmienia się jego strukturę chemiczną. Te składniki tracą ich podtrzymujące życie właściwości.

Składniki odżywcze takie jak luteina i zeaksantyna, dobre m.in. dlatego że chronią przed zwyrodnieniem plamki żółtej związanym z wiekiem [age-related macular degeneration] – częstą przyczyną ślepoty – giną w procesie smażenia.

Zastanówmy się nad tym jak bardzo polegamy na temperaturze ciała. Kiedy podnosi się powyżej 36,6oC [105oF], jest to dzwonek alarmowy pokazujący że coś się dzieje i wymaga natychmiastowej uwagi. podobnie z jajem: kiedy podgrzejemy je do temp. powyżej 36,6oC, chemicznie zmieniamy zawartość żółtka i zasadniczo przekraczamy linię między tym co zdrowe i tym co szkodliwe.

Smażenie jaj wywołuje także utlenienie cholesterolu. A cóż to jest?

Kiedy przekroi się jabłko na pół i zostawi, co wtedy się dzieje? Ciemnieje. I to jest utlenianie, taki sam proces ma miejsce w naszym organizmie! Kiedy cholesterol w żółtku się utleni, nasz organizm cierpi tego konsekwencje.

Mit o cholesterolu

Jajo typowo wiąże się ze słowem ‚cholesterol’. Obalmy ten mit.

Cholesterol jest niezbędny. Potrzebujemy go do tworzenia błon komórkowych, hormonów, wit. D i kwasów żółciowych trawiących tłuszcze. Cholesterol wzmacnia nasze funkcje poznawcze i chroni pamięć. Co więcej, liczne badania wykazały, że jajka faktycznie nie podnoszą poziomu cholesterolu, więc szkodliwe jest jego utlenianie.

Jedno takie badanie opublikowane w International Journal of Cardiology wykazało, że codzienna konsumpcja jajka nie podnosi poziomu cholesterolu i nie ma wpływu na ryzyko chorób serca.

Pierwsze badania łączące jaja z wysokim cholesterolem przeprowadzono dziesiątki lat temu i na suchym żółtku jajka, znacząco innym produkcie od całego świeżego jaja. Późniejsze badania obaliły ten związek. Badanie opublikowane w Journal of Nutrition, przeprowadzone przez naukowców w Kansas State University odkryło nawet składnik jajka nazywany fosfatydylocholiną [phosphatidylcholine = PC], który faktycznie uniemożliwia przedostawanie się zbytniej ilości cholesterolu do krwiobiegu.

To nie cholesterolu powinniśmy unikać, a utlenionego cholesterolu w jajecznicy. Naczynia krwionośne nie mają receptorów dla cholesterolu – korzystna rzecz, która chroni nas przed gromadzeniem zbyt dużo cholesterolu w krwiobiegu.

Ale naczynia krwionośne mają receptory dla utlenionego cholesterolu – i to jest niebezpieczne.

Utlenianie cholesterolu prowadzi do powstawania lepkiego cholesterolu, który stopniowo tworzy depozyt na ściankach tętnic, główny prekursor chorób serca.

Więc jaki jest najlepszy sposób jedzenia jajek? Na surowo. Ta rada może wydawać się sprzeczna, bo ciągle ostrzega się nas przed niebezpieczeństwem salmonelli, ale powinniśmy jedynie unikać jedzenia surowych jaj kiedy pochodzą z dużych komercyjnych jajczarni, które stosują ograniczony system karmienia ptaków (CAFO). Pamiętajmy, że duża większość dostępnych jaj jest produkowana metodą CAFO.

[. . .]

Pamiętajmy, że jaja od ‚swobodnie żyjących i karmiących się’ kur mają o 2 /3 więcej wit. A, 2 razy więcej tłuszczów omega i 7 razy więcej beta-karotenu niż inne.

Jak jeść surowe jaja

Jedna opcja – blend całe jajo na śniadanie. Najzdrowsze jest jedzenie białka i żółtka razem. Jeśli ktoś nie lubi, albo jest w ciąży, drugą najlepszą opcją jest jajo gotowane na miękko.

Fact or Myth: Are Scrambled Eggs Bad For You?

Źródło: http://undergroundhealthreporter.com/cholesterol-oxidation/

Danica Collins [skrót], tłum. Ola Gordon.

Tags : ,

Komentowanie zamknięte.